V dňoch 6-8.3.2023 sa na okruhu v Jereze konali prvé testovacie jazdy MotoE™ na novej Ducati V21L.

Na 4,423 km dlhom okruhu Angel Nieto v Jereze jazdci odjazdili štyri 15-minútové tréningy denne, pričom nové motorky od Borgo Panigale boli pripojené k nabíjacím staniciam medzi kolami približne hodinu. Za dva dni tak zvládli osem meraných kôl po 15 minút v celkovej dĺžke 35,384 km.

Neoficiálny rekord MotoE™ dosiahol Eric Granado na mokrej trati s časom  1:47,053 min na kolo. Pre porovnanie jazdci Moto3 zajazdili v piatok na úplne suchej trati v čase 1:46,090 min.

V rozhovore pre SPEEDWEEK.com riaditeľ MotoE™ Nicolas Goubert po prvom teste Ducati V21L bilancuje a vysvetľuje, prečo zodpovední nemajú žiadne obavy z krátkeho dojazdu.

Riaditeľ MotoE™ Nicolas Goubert

Utorňajšie testovacie jazdy v Jereze začali stretnutím tímov a Ducati, ktoré sa neobišlo bez potlesku pre Ducati. Tímy dali výrobcovi pri tejto príležitosti priamu spätnú väzbu, čo by chceli zmeniť, s čím sú spokojní, s čím naopak spokojní nie sú. Jednou s požiadaviek bolo napríklad iné nastavenie kontroly trakcie a na otázku: „Môžeme to dostať na test v Barcelone?“ Zamestnanci Ducati odpovedali: “Dostanete to v stredu ráno.” Sú to veľmi kompetentní ľudia, ktorí si so sebou prinášajú know-how, ktoré si počas mnohých rokov v pretekoch vypracovali – vyjadril sa riaditeľ MotoE™ Nicolas Goubert.

 

Očakávania ľudí vs. ciele MotoE™

Aj keď možno mnohí fanúšikovia očakávali zlepšenie pri dojazde, najazdená vzdialenosť pri pretekoch nebola pre Dornu nikdy prioritou číslo jedna.

Riaditeľ MotoE™ Nicolas Goubert: „Keď sme začali s projektom s Ducati, museli sme im samozrejme povedať, čo chceme. Povedali sme im, že sme spokojní s 15-minútovými pretekmi a nechceme zväčšovať dojazd. To čo chceme je, aby sme vždy mohli absolvovať tieto 15-minútové preteky, bez ohľadu na počasie, vonkajšie okolnosti alebo požiadavky a usporiadanie okruhov, na ktorých sa MotoGP preteká.“

Ak sme v minulosti odjazdili osem kôl, zopakujeme si tie 15-minútové preteky. Ale povedali sme Ducati: “Uistite sa, že motorka nie je citlivá na okolnosti.” Pri elektromobiloch tiež počujete, že si treba dávať pozor, pretože napríklad dojazd nie je rovnaký vo Fínsku pri mínus 10 stupňoch ani nikde inde v horúčavách. Nechceme o tom počuť. Dodal Nicolas Goubert.

k by sme to teda zhrnuli, MotoE™ malo od Ducati tri požiadavky na zlepšenie:

  1. Absolvovanie rovnakej pretekárskej vzdialenosti na každej trati.
  2. Ukázať ľuďom, že v porovnaní s „normálnou“ motorkou je MotoE™ konkurencieschopné z hľadiska rýchlosti v porovnaní napr. s Moto3. Konkurovať MotoGP samozrejme nemôže, ale to ani nie je ich cieľom.
  3. Tretím bodom bola požiadavka na zníženie hmotnosti motocykla.

Z hľadiska dojazdu teda nedošlo k žiadnemu pokroku, no 225 kg vážiaca Ducati V21L presvedčila svojou ergonómiou a zážitkom z jazdy. „Pred štyrmi rokmi e-moto začínali na hmotnosti 262 kg. Za štyri roky je to teda takmer o 40 kg menej. Teraz si predstavte, že v nasledujúcich štyroch rokoch sa jeho hmotnosť opäť zníži o 40 kg. Bude to veľmi ťažké, ale nikdy neviete, ako rýchlo sa všetko vyvíja.“ Nicolas Goubert

Ducati vyvinula veľmi účinný chladiaci systém na chladenie používa dva samostatné okruhy, jeden je určený pre akumulátor, druhý pre elektromotor a menič. Presne to, čo potrebujete na splnenie prvého z bodov. Tým teplota batérie zostane v podstate rovnaká od začiatku do konca pretekov.

 

Stratégia pretekov MotoE™

 

Preteky majú byť nie len pretekmi, ale aj napínavou show. Sedem alebo osem kôl stále dáva jazdcovi, ktorý nebol na štartovom rošte na dobrej pozícií, (napr. 14. alebo 15.), stále šancu skončiť na pódiu.

Na záver Nicolas dodal: “Ľudia sú v dnešnej dobe čoraz netrpezlivejší, nesedia tak dlho pred tým istým programom. 15 minút nemusí byť v tomto smere až taký zlý nápad. Šprint MotoGP bude trvať asi 20 minút, od toho nie sme až tak ďaleko.”

Zdroj: speedweek
Foto: Jesús Robledo, epaddock